Witamy, 13 maj 2024 r. Imieniny: Agnieszki, Magdaleny
 
 
Jeżeli masz konto w naszym serwisie podaj swoje dane w polu poniżej:
Jeśli nie masz konta, możesz je
założyć tutaj
Wyszukiwarka domyślnie przeszukuje Leksykony i Słowniki. Jeśli chcesz ograniczyć wyszukiwanie do konkretnej części wybierz wyszukiwarkę zaawansowaną lub przejdź do tej części serwisu:

  
Wyszukiwanie zaawansowane
 
 
Jak kupować w księgarni
Polityka prywatności/Ciasteczka
Jak kupować eBOOKi
System płatności

  EBOOKI
  Marketing
  Organizacja,
  zarządzanie
  Zarządzanie personelem
  Sprzedaż i dystrybucja
  Informatyka w
  zarządzaniu
  Ekonomia
  Rynki kapitałowe
  Finanse
  Rachunkowość
  Bankowość
  Języki obce
  Poradniki
  Inne a ciekawe
  Unia Europejska

Bestsellery
1.Zarządzanie pracą - Zdzisław Jasiński (red.)
2.Motywowanie w przedsiębiorstwie - Zdzisław Jasiński

Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Humanizacja pracy - humanization of work

system idei i działań praktycznych zmierzających do takiego kształtowania systemu pracy, tj. jej treści, stosunków i warunków, które czynią ludzką pracę wydajniejszą, a zarazem lepiej dostosowaną do psychofizycznych możliwości i potrzeb człowieka oraz zasad przewodnich jego życia.
Humanizacja pracy jako dziedzina wiedzy praktycznej wykorzystuje dorobek takich nauk, jak: psychologia pracy, ergonomia, fizjologia pracy, socjologia pracy, prakseologia i teoria organizacji.
Humanizując pracę trzeba kierować się następującymi zasadami:
1. Praca musi być przede wszystkim bezpieczna i zdrowa. Toteż konieczne jest takie kształtowanie środowiska pracy, wyposażenie stanowiska w takie maszyny i urządzenia, żeby pracownik nie był narażony fizycznie i psychicznie na szkodliwe oddziaływanie.
2. Praca nie może być tylko kształtowana pod kątem zagwarantowania wysokiej wydajności, lecz musi także spełniać potrzeby psychospołecznego rozwoju pracowników i umożliwiać im zaspokajanie ich potrzeb.
3. Organizacja pracy powinna być w miarę możliwości indywidualizowana i przystosowana do człowieka, aby był on w stanie sprostać stawianym mu zadaniom i wykonać je bez uszczerbku dla swego zdrowia.
4. Maszyny i urządzenia, czynności i zadania powinny być dostosowane do możliwości psychofizycznych pracownika a organizacja pracy powinna mu zapewnić wymaganą sprawność i niezawodność działania.
5. Zadania stawiane pracownikowi powinny stwarzać u niego przekonanie, że jest odpowiedzialny za ważną część pracy, zaś efekt tej pracy powinien być widoczny.
6. Zadania, które pracownik wykonuje, powinny obejmować znaczny zakres prac umysłowych angażujących posiadaną przez niego wiedzę i umiejętności. Co najmniej jeden element pracy powinien wymagać od niego wysokich kwalifikacji, najwyższego skupienia i pełnego wykorzystania doświadczenia.
7. Pracownik powinien mieć możność szukania własnych rozwiązań w pracy i w pełni odpowiadać za sposób jej wykonania i osiągane wyniki, co oznacza konieczność wprowadzenia otwartych form współpracy.
[J. Penc]

Zobacz również: ochrona pracy , ergonomia , organizacja pracy , pole swobody działania


« Wstecz « poprzedni    następny »
Leksykon biznesu
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Leksykon Unii Europejskiej
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Słownik polsko-angielski
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Uruchom asystenta w oknie
Hasło dnia
Accrual concept - – (am. basic method – podstawowa metoda); podstawowa reguła księgowa polegająca na rozliczaniu kosztów powstałych w odniesieniu...
Najpopularniejsze hasła
1. Marketing
2. A vista
3. DAGMAR
4. abandon /zrzeczenie się/
5. Akceleracja

Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym
Do góry strony
Strona główna | O firmie | Kontakt | Księgarnia | Leksykony/Słowniki | Moje dane

Wydawnictwo Placet
01-517 Warszawa, ul. Mickiewicza 18a/1
e-mail: redakcja@placet.com.pl

English Deutsch